Tuesday, April 15, 2008

Puisi - Hidup Di Dunia Tanpa Suami





















Usahlah bersimpati
kalau ia sekadar pada kata-kata
usahlah kasihan
andai ia hanya pada pandangan


Janganlah menghina
aku mungkin lebih mulia
janganlah mengata
aku mungkin lebih berjaya
janganlah salah sangka
aku mungkin lebih bahagia

Aku mungkin tidak miliki apa yang kau ada
aku barangkali tidak diberikan segala-galanya
aku memang tidak sempurna sebagai seorang wanita


Memang kata-kata pun
kadangkala tidak berupaya
menceritakan apa yang aku rasa
apatah lagi melukiskan apa yang aku ada


Cukuplah jika aku katakan
untuk insan yang menjadikan Tuhan sebagai sandaran
kekurangan ini adalah dugaan yang menjadi perantaraan
agar insan lebih akrab dengan Tuhan
agar penyerahan secara total dilaksanakan
hanya Tuhan yang berhak menjadikan

Sesungguhnya,
tiada yang dijadikan Tuhan tanpa alasan
tiada peristiwa yang dijadikan sekadar kebetulan
tiada ciptaan sekadar mainan
segalanya ada kaitan
Tuhan Maha Mengetahui
pada setiap detik yang diberi
pada setiap nikmat yang dianugerahi
pada setiap takdir yang dikehendaki
tiada yang kurang dan tidak beerti
hanya manusia yang sering kali tidak mengerti


Untuk mu wanita yang masih sendiri
janganlah ditangisi takdir ini
barangkali jodoh belum tiba lagi
kerana Tuhan lebih mengerti dan memahami
melebihi kita mengenali diri sendiri


Buat kalian yang kehilangan suami
kerana menyahut seruan Ilahi
usahlah bersedih hati
kerana dirinya lebih disayangi
janganlah berduka lagi
teruslah berjuang dengan berani


Kalau ada antara dirimu kini sepi
dulu berdua kini sendiri kembali
ditinggal suami yang tidak mensyukuri
memiliki dirimu sebagai isteri
usahlah sekali-kali dikau tangisi
kehilangan suami yang tidak menyayangi
sudah jenuh tubuhmu disakiti
sudah muak hatimu dilukai
bangunlah kembali
rebutlah kembali harga diri yang terlalu tinggi


Hidup didunia tanpa suami
janganlah dianggap ”miskin” dan tidak memiliki
padahal kita sentiasa mempunyai
kasih sayang dan rahmat dari Ilahi
pasrahkan hati, redhakanlah diri
Allah pasti akan memberi apabila tiba masanya nanti

Roha Hassan
Kuala Lumpur

No comments: