Sunday, February 21, 2010

Kala Menatap Mata Remaja Itu

Assalamualaikum wbt...

Hari sabtu dan ahad mungkin hari yang amat menyeronokkan untuk ramai orang. Yang bekerja dapat bercuti, sedangkan yang sibuk dapat berehat seketika, yang kelelahan dapat bersantai sejenak. Tidak kurang pula menjadikan hari sabtu dan ahad sebagai waktu paling sesuai menyelesaikan segala urusan peribadi, rumahtangga dan keluarga setelah 5-6 hari mencurahkan segala-galanya untuk kerja dan kerjaya.
Bagi anak-anak mahupun aulad, remaja dan belia, hari sabtu dan ahad mungkin hari yang terbaik bersantai di hadapan televisyen, melepak bersama rakan-rakan, membeli belah, chatting, bersukan, bercuti bersama keluarga, mengulangkaji pelajaran, mengikuti program motivasi atau lain-lain aktiviti.

Semuanya bergantung pada masa, jadual dan bajet!

Sejenak dalam segala kesibukan, keletihan, kebosanan atau keseronokan, marilah merenung sejenak ke dalam mata anak-anak remaja ini. Kebanyakan mereka adalah anak-anak yatim, kurang berkemampuan, dibesarkan oleh ibu dan bapa tunggal dan tidak bernasib baik seperti anak-anak kita.

Ketika merenung sejenak ke dalam mata mereka, cubalah bertanya :
1. Apa agaknya aktiviti anak-anak ini setiap hari sabtu dan ahad?
2. Apakah yang paling menyeronokkan anak-anak ini bila tiba hari sabtu dan ahad?
3. Apakah makanan dan minuman yang disajikan pada hari sabtu atau ahad?
4. Dimanakah mereka berada pada hari sabtu dan ahad?

Jawapannya ada pada anak-anak ini sendiri. Namun yang pasti, kami di Wargakilang, JIM dan Tinta Ori sentiasa prihatin dengan menyumbang sedikit tenaga, masa dan wang ringgit untuk menjadikan hari sabtu dan ahad mereka bermakna.

InsyaAllah, setiap bulan pada hari sabtu dan ahad, kami akan cuba memenuhkan aktiviti anak-anak remaja dari rumah anak-anak yatim dan Penempatan Rakyat dan Penempatan Rakyat Termiskin ini dengan aktiviti berikut, antaranya ;
1. Motivasi
2. Bimbingan Kerja
3. Riadah
4. Management Games
5. Reakrasi
6. Bimbingan Jiwa dan Rohani
...dan banyak lagi. Yang pasti, kami yang lebih bernasib baik ini merasakan ada insan lain yang patut diberikan hak mereka.

Renunglah ke dalam mata anak-anak yatim itu dan hayatilah Firman Allah swt dalam surah Al-Baqarah ayat 220 yang bermaksud, "....Mereka menanyakan kepadamu (Muhammad) tentang anak-anak yatim. Katakanlah, "Memperbaiki keadaan mereka adalah baik! Dan jika kamu mempergauli mereka, maka mereka adalah saudara-saudara mu. Allah mengetahui orang yang berbuat kerosakan dan berbuat kebaikan. Dan jika Allah mengkehendaki, nescaya Dia datangkan kesulitan kepada mu. Sungguh Allah Mahaperkasa, Mahabijaksana..."

Anak-anak ini mungkin tiada talian darah dengan kita. Namun mereka akan membesar sebagai warga yang kelak memimpin umat dan negara. Tidak kita siapa mereka hari ini, kelak bila kita tiada lagi, merekalah pewaris segala yang kita usahakan hari ini.

Bergantung kepada usaha kita, itulah hasilnya. Jika kita mendidik mereka penuh ikhlas dengan meniatkan bahawa ia sebahagian daripada usaha kita untuk melihat mereka dewasa menjadi insan berguna, sedikit sebanyak pasti ada hasilnya.

Dalam kamus khalifah Allah tidak sepatutnya ada kalimah atau ungkapan.. "Ini bukan tugas kita dan lebih baik bersantai dan berehat dihujung minggu atau menghabiskan masa, wang dan tenaga untuk diri dan keluarga semata-mata".

Manusia yang menerima amanah sebagai khalifah Allah itu mestilah memakmurkan insan dan alam serta melaksanakan syariat Allah.

Oleh itu, dalam segala kesibukan, renunglah ke dalam mata mereka yang memerlukan...kelak kita akan mengertikan "Tangan yang diatas lebih mulia dari tangan yang dibawah. Yang sentiasa memberi dengan lebih tinggi darjatnya dari yang hanya menerima. Yang beruntung adalah yang lebih bertaqwa!

~Roha Hassan~

No comments: