Sunday, March 28, 2010

Karnival Verandah Seni 2010 (01) - Jom Singgah

Salam Sejahtera..

Jom kawan-kawan kita ke perkarangan MBPJ.
1. Ada Karnival Verandah Seni 2010 yang berlangsung mulai 26 Mac - 04 April 2010. Program ini anjuran, Kesatuan Kebangsaan Pekerja-Pekerja Penguasa-Penguasa Tempatan Semenanjung Malaysia (Anulae) dan Verandah Asia serta organisasi yang terlibat dengan gerai jualan dan pameran.
2.Tema untuk Karnival kali ini iaitu, ”Art of Life” atau ”Seni dalam Kehidupan” sangat bertepatan dengan usaha Majlis Bandaraya Petaling Jaya dalam mengekalkan keindahan dan kehijauan landskap Bandaraya Petaling Jaya. Keindahan landskap yang menggabungkan kehijauan alam dan hasil seni insan mampu menjadi daya tarikan para pengunjung untuk ke Bandaraya Petaling Jaya. Ini selaras dengan kehendak kerajaan yang sentiasa berusaha ke arah menjadikan Malaysia sebuah Negara Taman Terindah Menjelang 2020.
3. Kemajuan dalam industri landskap ini melibatkan individu professional seperti arkitek landskap, malah kontraktor, pembekal bahan-bahan tanaman, input binaan landskap dan lain-lain lagi. Proses dalam industri ini bermula dengan reka bentuk oleh arkitek landskap, direalisasikan oleh kontraktor dengan mendapatkan bahan-bahan landskap kejur dan lembut daripada para pembekal dan bahan tanaman elemen landskap. Lanjutan daripada itu, kawasan yang telah dilandskapkan pula perlu diselenggara dan dijaga bagi memastikan ia kekal dan menghasilkan impak seperti yang diharapkan. 4. Karnival yang berlangsung sejak, Jumaat 26 Mac hingga 04 April 2010 ini turut disertai oleh berbagai-bagai Institusi Kerajaan, Swasta, Institusi Pengajian Tinggi, Media dan Badan Bukan Kerajaan (NGO). Di samping itu, difahamkan juga berbagai jenis bahan landskap, bengkel kesenian dan pertandingan turut diadakan bagi memeriahkan lagi suasana Karnival. Tambah menarik bila Taman Rusa dan persekitaran Menara Majlis Bandaraya Petaling Jaya dijadikan tempat berlangsungnya Karnival.
5. Banyak pasu-pasu yang menarik, bunga Ros yang cantik, hiasan laman yang indah dan banyak lagi yang bukan sahaja indah dipandang tapi mampu dibeli.

Jom kita sama-sama ke Karnival Verandah Seni 2010! Pasti ada sesuatu yang menarik untuk dilihat dan dibeli!



~ Roha Hassan ~

No comments: