Sunday, August 3, 2008

Hadiah Buat Pemimpin Masa Depan


Assalamualaikum wbt...

Bila lidah kita menyebut berkali-kali kalimah-kalimah berikut,

Remaja!
Belia!

Apa agaknya yang terbayang dikepalamu terlebih dahulu. Gambaran pertama mungkin rupa wajah kita semasa remaja atau belia dahulu. Memang seronok teringatkan diri sendiri memakai uniform sekolah. Bergurau senda dan menghabiskan masa dengan teman-teman di padang atau di library. Banyak sekali kenangan pahit manis waktu itu. Ya memang indah!

Apa lagi agaknya, gambaran yang ada di kepala mu. Barangkali, kau terbayangkan remaja dan belia hari ini. Kisah apa yang ada dalam kotak pemikiran mu. Agaknya kisah gadis-gadis yang terjebak dengan pelbagai kebejatan sosial atau para pemuda penghuni pusat-pusat serenti atau merempit dijalanan. Atau pelajar-pelajar sekolah yang ponteng dan lepak2 tanpa tujuan.

Aku pun seperti kalian. Gambaran seperti ini juga yang berada di dalam minda kebanyakan kita. Tapi itu semua hanya digambarkan dimataku. Mindaku lebih sering menggambarkan :

1. Anak-anak muda ini sebagai Perdana Menteri, Menteri-menteri Kabinet, Pemimpin dari segenap pelusok negara.
2. Anak-anak muda ini pencorak pada masa depan agama dan tanahair
3. Anak-anak muda ini mengisi jawatan-jawatan profesional, pemilik gedung-gedung dan perniagaan.
4. Anak-anak muda ini umpama berlian yang sangat berharga.
5. Anak-anak muda ini adalah tamaddun ummah di masa hadapan.

Bagaimanakah nanti keadaan umat, jika anak-anak muda runtuh dan rosak akhlaknya. Tanpa sedar aku menangis................lebih 10 tahun menyantuni mereka. Ya, barangkali tidak banyak kejayaan yang aku telah cipta. Namun, insyaAllah aku masih enggan berputus asa.

Lalu, sebagai sebahagian dari usaha...ku hadiahan : http://j0mlepak.blogspot.com/ untuk dimanfaatkan oleh semua anak-anak muda...

Tuhan..berikanlah kekuatan untuk meneruskan amanah ini!

Roha Hassan

No comments: