Wednesday, October 22, 2008

Karakter Mu, Karakter Ku



Mengikut Alexander Solzhemitsyu, "Tujuan kehidupan bukanlah bagi mencari kesenangan, tetapi bagi membangunkan jiwa kita.



Apa itu Karakter?


1. Karakter bukan sekadar bercakap kosong



Semua orang boleh bercakap tetapi perbuatannya adalah ujian sebenar karakter seseorang. Karakter anda menentukan pegangan, cara berfikir dan cara anda menangani sesuatu. Kerana itulah karakter pemimpin tidak dapat dipisahkan daripada tingkah lakunya. Jika pemimpin itu tidak cakap serupa bikin, lihat pada karakternya bagi mengetahui sebabnya.


2. Bakat sudah ditentukan Tuhan, tetapi karakter adalah pilihan sendiri
Kita tidak dapat mengawal banyak perkara dalam hidup . Kita tidak dapat memilih siapa ibubapa kita, cara kelahiran atau cara kita dibesarkan, bakat dan IQ kita. Tetapi kita dapat memilih karakter kita sendiri. Kita sebenarnya mendefinisikan lagi karakter kita setiap kali kita membuat keputusan - sama ada bagi berjuang atau berputus asa, menipu ataupun mengaku salah. Dengan setiap pilihan yang dilakukan, kita terus membangunkan karakter semula.


3. Karakter menyebabkan kejayaan bersama orang lain

Kepimpinan sebenar melibatkan orang lain. Pepatah ada menyatakan, "Jika anda fikir anda sedang memimpin tapi tiada orang yang mengikut anda dibelakang, maknanya anda hanya keluar berjalan-jalan". Orang tidak akan percaya pada pemimpin yang mempunyai karakter yang tidak baik, dan mereka tidak mungkin mahu mengikutnya.


4. Pemimpin akan dihadkan oleh karakternya

Pernahkah anda melihat orang yang sudah berjaya tetapi tidak bahagia selepas mencapai satu tahap kejayaan? Ini disebabkan oleh karakter yang tidak kuat. Ahli psikologi, "Steven Berglas pernah menulis di dalam bukunya, The Success Syndrom, "Orang yang berjaya tetapi tidak mempunyai karater yang kukuh, tidak akan dapat menghadapi stres yang timbul daripada kejayaannya dan akhirnya akan musnah. Mereka ini akan dimusnahkan oleh perasaan bongkak, kesepian, gila-gila mencari keseronokan atau zina".
Dipetik dari buku, "The 21 Indispensable Qualities Of A Leader"
~Roha Hassan~

No comments: