Saturday, April 9, 2011

Jalan-jalan Masuk Kampung (JJMK) Hari Pekerja

Datuk/Datin/Tuan/Puan/Saudara/Saudari yang dirahmati Allah

Jom Sedekah! Sedekah adalah satu keajaiban. Rahmat bagi yang memberi. Nikmat bagi yang menerima. Yang memberi rasa bahagia. Yang menerima rasa gembira. Yang memberi rasa tenang dijiwa. Yang menerima rasa dibela. Allah swt sendiri menyebut tentang kelebihan dan kebaikan sedekah. Tinggi darjatnya disisi Allah bagi orang-orang yang ikhlas dalam bersedekah. Allah swt berfirman dalam Al-Quran, Surah Al- Baqarah, Ayat 215 dengan maksud: “Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad): Apakah yang akan mereka belanjakan (dan kepada siapakah)? Katakanlah: Apa jua harta benda (yang halal) yang kamu belanjakan maka berikanlah kepada: Kedua ibu bapa dan kaum kerabat dan anak-anak yatim dan orang-orang miskin dan orang-orang yang terlantar dalam perjalanan dan (ingatlah), apa jua yang kamu buat dari jenis-jenis kebaikan, maka sesungguhnya Allah sentiasa mengetahuiNya (dan akan membalas dengan sebaik-baiknya)”.

Dalam ayat yang lain dari Surah Al- Baqarah iaitu Ayat 245, “Allah swt turut berfirman dengan maksud: “Siapakah orangnya yang (mahu) memberikan pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik (yang ikhlas) supaya Allah melipatgandakan balasannya dengan berganda-ganda banyaknya? Dan (ingatlah), Allah jualah Yang menyempit dan Yang meluaskan (pemberian rezeki) dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan”

Jalan-jalan Masuk Kampung Hari Pekerja

Jesteru, NGO Wargakilang dengan sokongan para dermawan akan meneruskan aktiviti Jalan-jalan Masuk Kampung. Kali ini destinasinya ialah Selinsing, Perak. Manakala terdapat 11 Keluarga untuk disantuni. Jumlah ini mungkin bertambah jika ada keperluan dan kecukupan dari sudah sumbangan. Untuk memudahkan para dermawan, bersama-sama ini disertakan file yang mengandungi maklumat : 1. Jadual Program JJMK Hari Pekerja yang mengandungi perincian program 2. Profail penerima sumbangan bagi memudahkan para dermawan mengetahui bentuk sumbangan yang ingin disumbangkan. 3. Peta laluan ke rumah bakal penerima sumbangan Atau singgahlah ke blog http://orangkecilorangbesar.blogspot.com/ untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang program ini. Bagi mereka yang tertinggal, bolehlah terus ke tempat program berpandukan peta yang disediakan!

Apa yang boleh Disumbang!

Para dermawan boleh memberikan sumbangan dalam bentuk : 1. Barangan seperti diperlukan dalam lampiran/catatan (kuali, periuk keluli tahan karat, almari baju, lampin pakai buang, dll) 2. Barangan dapur (beras, gula, tepung, susu, ikan bilis, sardin tin, dll) 3. Pakaian/peralatan sekolah 4. Dan lain-lain pemberian yang dirasakan bersesuaian dengan situasi bakal penerima. (Nota penting : Sumbangan dlm bentuk cash/kewangan tidak diterima)



Nak Sumbang dan Hubungi Siapa?

Berikut adalah senarai ahli NGO wargakilang mengikut kawasan dan negeri bagi memudahkan semua pihak untuk membuat sumbangan atau rujukan: 1. Coordinator : Shukri (019-5407859) .......penyelaras sumbangan seluruh malaysia 2. Padang Serai , Lunas & Kulim : Monier (012-4128209) 3. Sungai Petani dan ke Utara Perlis : Aznee (012-4323305) 4. Seluruh Pulau Pinang : Wahab (019-4700759) Shukri (019-5407859) 5. Seluruh Seberang Perai : Fendi (012-4097268) Sattar (019-4004655) 6. Seberang Perai Utara dan Bertam - Faizal Kadir (013-4887749) 7. Seluruh Perak : Lukman (019-5582626) 8. Kuala Lumpur : Warikh (019-4701477) 9. Selangor : Shahrul (012-6315244) Roha (012-4317948)

Macam mana Kalau Nak Ikut Serta Bagi yang ingin turut serta bersama NGO Wargakilang menyantuni insan sambil menyampaikan sumbangan, kehadiran anda amat dialu-alukan. Sila dapatkan perincian daripada wakil-wakil seperti yang tertera diatas.

Penutup

Tiada yang sia-sia dalam bersedekah. Setiap yang ikhlas bersedekah pasti akan beruntung!. Allah berjanji dalam Al-Quran melalui Surah Al- Baqarah, ayat 261 dengan maksud : “Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaNya, lagi Meliputi ilmu pengetahuanNya”.

Roha Hassan Hp : 012-4317948

3 comments:

Unknown said...

insyaAllah i will be there. see u.

Roha Hassan said...

As-salam,

AlhamdulilLah. Dapat juga kita bersua..:-) tahniah diatas kesungguhan dalam kerja-kerja kebajikan dan sosial.

Roha Hassan said...

As-salam,

AlhamdulilLah. Dapat juga kita bersua..:-) tahniah diatas kesungguhan dalam kerja-kerja kebajikan dan sosial.