Sunday, September 14, 2008

Beban....

Assalamualaikum wbt...



Ini catatan yang berlaku pada 7 September yang lalu.


Aku sebenarnya baru sahaja melunaskan satu amanah di Melaka. Negeri yang penuh dengan pelbagai kisah-kisah sejarah. Cuaca agak terik hari itu. Hentian Puduraya seperti biasa...sesak, sibuk dan dipenuhi pelbagai suara hiruk pikuk.


Aku sengaja menggunakan pengangkutan awam hari itu. Sejak memiliki kenderaan sendiri, aku memang jarang menggunakan penganggkutan awam. Sekali sekali aku teringin memahami beban orang lain yang seumur hidup bergantung pada kenderaan awam. Aku kepingin sekali mengerti beban yang mereka lalui dari hari ke hari.


Turun dari bas aku tergesa-gesa bergerak di celah-celah manusia yang semuanya tergesa-gesa. Ketika melalui satu lorong, aku menyaksikan sepasang suami isteri yang cacat penglibatan sedang membuat persembahan untuk mencari rezeki. Aku tidak kenal mereka, tapi aku teringin sekali mengurangkan bebanan mereka dengan menghulur apa yang aku mampu ketika itu. Aku semakin jauh meninggal mereka. Namun, wajah pasangan suami isteri itu terus berputar dalam minda ku. Aku takut untuk membuat andaian, namun aku bagai terasa beratnya beban yang sedang mereka pikul. Aku menarik nafas sambil berdoa, mudah-mudahan Allah meringankan beban aku, mereka dan semua muslimin dan muslimat walau dimana mereka berada.


Namun aku menghela nafas lega bila teringatkan pesanan abah, "barangkali kita lihat seseorang atau sesebuah keluarga yang hidup susah dan kekurangan itu macam berat bebanannya. Tapi kita tak tau, entah-entah mereka lebih bahagia daripada kita".


Namun, aku selalu ingatkan apa yang RasululLah saw didik kita. Baginda amat menggalakkan kita saling meringankan bebanan sesama saudara seagama. Mudah-mudahan dengan meringankan bebanan mereka yang memerlukan, ada bebanan kita yang diringankan di akhirat kelak.


Sesungguhnya kita hidup dua kali dan mati hanya sekali....


~Nurdinie Sufi~



No comments: