Monday, September 22, 2008

Santunilah Anak- anak Yatim Dan Ibu Tunggal

Kakitangan GeoInfo Meraikan Anak-anak Yatim Dan Ibu Tunggal

Ibadah puasa adalah ibadah yang sangat istimewa. Ramadhan menjanjikan pahala yang berlipat ganda, pengkabulan do’a, pemudahan amal shaleh, penghapusan dosa, surga dibuka seluas-luasnya, neraka ditutup rapat-rapat, syaitan-syaitan dibelenggu. Dan di dalamnya ada malam lailatul qadar, malam yang lebih baik dari seribu bulan. Kebaikan yang tidak ternilai bagi yang meraihnya. Subhanallah!

Nabi saw. bersabda: “Bila Ramadhan tiba, pintu-pintu surga dibuka, dan pintu-pintu neraka ditutup, sementara syaitan-syaitan diikat.” (HR. Bukhari-Muslim).

“Siapa yang berpuasa Ramadhan dengan kesedaran iman dan penuh harapan mengharapkan ridha Allah, akan diampuni semua dosa-dosa yang lalu.” (HR. Bukhari-Muslim).

“Orang yang berpuasa doanya tidak ditolak, terutama menjelang berbuka.” (HR. Ibn Majah, sanad hadits ini sahih).
Menyantuni Anak Yatim Dan Ibu Tunggal Adalah Amalan Mulia

Salah satu perkara yang amat perlu kita lakukan di dalam bulan Ramadhan ialah, membuka lembaran baru yang bersih. Kepada Allah, dengan taubatan nasuha. Kepada Rasulullah saw, dengan melanjutkan risalah dakwahnya dan menjalankan sunnah-sunnahnya.
Kepada orang tua, isteri, anak, dan karib kerabat, dengan mempererat hubungan silaturrahim. Kepada masyarakat, dengan menjadi orang yang paling bermanfaat bagi mereka. Sebab, manusia yang paling baik adalah yang paling bermanfaat bagi orang lain.
Bagi mengukuhkan ukhuwwah sesama ahli dan keluarga, di samping berpeluang menyantuni anak-anak yatim dan ibu tunggal, satu majlis berbuka puasa dan penyampaian sumbangan telah diadakan dengan perincian berikut :

Tarikh : 20 September 2008 / 20 Ramadhan 1429H (Sabtu)
Tempat : Zara Kafe & Restoran A-G-7 (Ground Floor), Jalan 2/4C, Desa Melawati, 53100 Kuala Lumpur


Seramai 60 orang kakitangan dan keluarga menghadiri program ini bersama 40 orang anak-anak yatim dan ibu tunggal.

Antara objektif program ialah, mengeratkan silaturrahim di kalangan ahli GSSB, menghayati, meraikan dan memeriahkan bulan Ramadhan dengan amalan yang berfaedah serta menyantuni golongan yang kesempitan dan memerlukan seperti anak-anak yatim dan ibu tunggal.

Selaian majlis berbuka puasa bersama, cenderahati dan sumbangan turut diberikan kepada anak-anak yatim dan ibu tunggal.

Roha Hassan
Pengurus Pentadbiran dan Kualiti
Geoinfo Services Sdn. Bhd.

No comments: