Sunday, June 8, 2008

Oh Alam...Maafkan Kejahilan Kami























Oh Alam...

Betapa indahnya dirimu. Aku jadi begitu cemburu pada kehijauan yang kau miliki. Aku jadi kagum pada kecantikan yang diberi padamu. Merah, hijau, kuning, ungu, putih...segala warna ada padamu.

Kau menyediakan tempat berteduh dengan kerendanganmu. Kau berikan kami makanan dari daun-daun, batang, buah atau akarmu. Wangian mu membawa kebahagiaan. Kehijauanmu membawa kedamaian. Kau berikan batang-batangmu yang kukuh untuk dijadikan tempat berlindung. Daun-daunan sebagai baja. Ranting-rantingmu sebagai bahan bakar. Bunga-bungaanmu sebagai perhiasan.

Racun yang kami hembus kau sedut dan gantikan dengan Oksigen yang amat penting buat kami. Oh alam...betapa sepatutnya kita menjadi teman rapat. Yang begitu akrab kerna kita saling memerlukan.

Alam...kalian memang hebat! Kehebatan yang dianugerahkan oleh yang Maha Hebat iaitu Allah swt. Allah yang menjadikan kalian sebagai pelengkap kitaran kehidupan. Aku dan dikau, aduhai alam adalah ciptaan Tuhan. Segala keajaibanmu adalah bukti kehebatan Allah swt. Bukti kewujudan dan kekuasaan Ilahi. Raja di langit dan di bumi.

Kita sama-sama punya tugas dan amanah yang mesti dilaksanakan. Kalian dengan segala keindahan dan kelebihan adalah rezeki kurniaan Tuhan. Terlalu banyak nikmat dari Tuhan melalui penciptaan kalian.

Namun sayang sekali, untuk makhluk yang bergelar manusia seperti kami ini, kebanyakannya adalah golongan yang tidak pandai bersyukur. Kerakusan bangsa kami memusnahkan kalian. Kemusnahan demi kemusnahan ke atas alam. Pohon-pohon ditebang. Gunung ganang ditarah. Sumber airmu dijadikan bahan dagangan. Atas nama pembangunan, terkadang insan bersikap keterlaluan.

Aku bukan anti-pembangunan. Cuma aku takut kehijauanmum hari ini tidak mampu lagi dinikmati generasi kami di masa depan. Aku bimbang keindahanmu hari ini akan menjadi kegelapan hari esok jika kami masih belum sedar-sedar!

Oh Alam. Oh Tuhan. Maafkan kejahilan kami yang menyakiti alam tanpa belas kasihan...

Kurniakanlah pengertian buat kami manusia yang seringkali tidak adil dan zalim pada alam. Agar kami lebih menyayangi dan memberikan hak yang diperlukanmu. Kerna itulah antara fungsi khalifah Allah di atas muka bumi ini! Kemakmuran buat insan dan alam!

Roha Hassan
Sempena Hari Alam Sekitar 5 Jun 2008

No comments: