Monday, April 27, 2009

Anda Bijak Jauhi Zina - Demi Kesejahteraan Kita Semua


Tentang Zina - Tak Kenal Maka Tak Benci!

Allah berfirman dalam surah Al-Israk ayat 32 yang bermaksud:“Janganlah kamu menghampiri zina sesungguhnya zina itu amat keji dan jalan yang sesat.”

Sememangnya zina itu perbuatan yang sangat keji dan kotor sehinggakan Allah memerintahkan mereka yang berzina mesti dihukum dengan 100 kali sebatan sebagaimana Allah berfirman dalam surah An-Nur ayat ke 2 yang bermaksud:“Perempuan-perempuan dan laki-laki yang berzina hendaklah keduanya didera (sebat) dengan masing-masing 100 deraan (sebatan).”

Amat malang lagi sekiranya mereka yang terus dengan perbuatan hina ini mati sebelum bertaubat, kerana seksaan di akhirat lebih dahsyat dari 100 kali sebatan.

Rasulullah saw ketika Israk Mikraj diperlihatkan Allah satu kumpulan manusia yang terdiri dari lelaki dan perempuan yang sangat hebat penyeksaan dan azab yang ditimpakan kepada mereka.

Mereka digantung pada buah dada mereka dengan rantai api neraka sedang dari kemaluan mereka keluar nanah dan danur yang sangat busuk sehingga ahli-ahli neraka sendiri mengharap dan mengeluh meminta mereka agar dijauhkan dari penzina tersebut.

Sekilas ABJZ

ABJZ adalah singkatan bagi perkataan Anda Bijak Jauhi Zina. Kempen ABJZ telah dilancarkan semasa Malam Amal Raudhatus Sakinah pada 14 Julai 2007.

Dua objektif Utama ABJZ ialah :
1. Mewujudkan kesedaran di kalangan masyarakat tentang bahaya zina khususnya di kalangan remaja.
2. Memupuk sikap prihatin ibu bapa terhadap anak-anak dalam menangani permasalahan gejala sosial.

ABJZ Di SMK Teknik Tunku Jaafar, Seremban Negeri Sembilan






Tahniah dan terima kasih kepada ketua wanita JIM Negeri Sembilan, Kak Min yang juga merupakan seorang guru yang sangat berdedikasi. Beliaulah yang banyak menguruskan ABJZ di Negeri Sembilan bersama dengan teamnya.
~Roha hassan~

No comments: