Tuesday, April 21, 2009

Seribu Satu Karenah Danial

Assalamualaikum wbt...


Setiap kali memandang wajah Muhammad Danial Sufi, anjang pasti akan teringat kali pertama mama danial minta nasihat anjang tentang nama yang sesuai untuk mu. Maklumlah Danial kan anak sulong mama dan abah danial. Sebab itu mama dan abah Danial mahukan nama yang terbaik untuk Danial.


Ketika itu yang terfikir di dalam minda Danial ialah, satu nama yang menggabungkan beberapa nama yang anjang rasakan baik dan sesuatu untuk Danial. Menggabungkan nama Nabi Muhammad saw, nama Nabi Danial dan Sufi, yang bermaksud suci. Nama itu kini menjadi milik Muhammad Danial Sufi. Sebenarnya nama ini anjang pernah berikan kepada seorang kanak-kanak yang lain disamping Danial. Nanti, bila ada masa anjang akan ceritakan tentang kanak-kanak yang sorang lagi tu yang juga memiliki nama yang sama dengan Danial.

Hari ini Danial sudah berusia 5 tahun 2 bulan. Keaktifan Danial semakin bertambah dari hari ke hari. Seribu satu karenah Danial memang bisa membuat Mama, Anjang, Acu dan semua insan disekitar Danial terhibur dan ketawa. Juga mampu buat kami semua geram. Terkadang memang tak larat melayan karenah Danial.

Apa-apapun karenah Danial, Anjang yakin, satu hari Danial mampu meneruskan perjuangan anjang demi agama, Allah dan RasulNya. Sebab itu, walaupun dalam apa jua suasana, kami akan berusaha mendidik dirimu sebaik mungkin.
Ni kat kedai perabot kayu jati. Bukan main lagi Danial menguji ketahanan perabut tu
Ni pulak dalam tren.

Ni pulak time makan. Jangan harap nak berdiam diri walaupun ketika makan

Wah! Danial kat program TOPS bersama tabung Palestine kesayangannya. Stand by nak serah tabung yang penuh kepada Pak Cik Nasir JKPA. Bila dikira, jumlah duit dalam Tabung Palestine Danial berjumlah RM103.75. Nanti kita menabung lagi ye anjang! Kata Danial terus bersemangat!


Time main! Kenalah main habis-habisan! Danial bersama salah seorang kawan baiknya, Fizi.

Di Istana Budaya, semasa menemani anjang ke Teater Sirah Junjungan

Wah selesanyaaaaa...kata Danial. Geramnyaaaaa...kata anjang!
~Salam sayang~
Anjang @ Roha Hassan

No comments: