Thursday, April 2, 2009

Bukan Aku Tidak Ingin Menyintai


Nukilan : Nurdinie Sufi


Bukan aku tidak ingin menyintai dan dicintai

Cuma aku takut cinta yang menjauhkan aku dari Ilahi


Bukan aku tidak ingin merindui dan dirindui

Cuma aku bimbang pada rindu yang menjauhkan aku dari realiti


Bukan aku tidak ingin mengasihi dan dikasihi

Cuma aku risau pada kasih yang meracuni


Bukan aku tidak ingin menghargai dan dihargai

Cuma aku gundah ia akan menjadi api yang membakar diri


Manusia

dalam pencariannya pada cinta

seringkali leka pada Pemberi cinta

seringkali alpa pada Pemilik segala

acapkali ego pada yang Maha Kuasa

selalu sahaja terlupa cinta yang dicari ada dalam hati


Insan

dalam keghairahan merindu kecantikan, pangkat dan kekayaan

lupa merindukan kematian

selalu meleburkan rindu pada yang tidak abadi

padahal janji mati dan syurga itu pasti

Tapi insan selalui jauh dari realiti, yang dirindu hanyalah mimpi


Kita

selalu bicara tentang kasih sayang

tetapi kenapa racuni kasih sayang sesama kita dengan hasad dengki

kenapa pisahkan suami isteri dengan fitnah

kenapa biarkan teman mati kelaparan

kenapa biarkan rakan seagama dibunuh dan disembelih

Kita selalu cakap tentang kasih sayang, padahal kita sendiri tidak pernah mengamalkannya


Wahai diri

janganlah meminta-minta untuk dihargai

walaupun kita gemar memberikan penghargaan

bimbang ada penyakit yang akan menimpa hati

risau kita jadi sombong nanti

berhati-hati kita jadi ego sebab selalu dipuji


Berebutlah untuk dicintai, dirindui, dikasihi dan dihargai oleh Ilahi

Bilamana kita sendiri menyintai, merindui, mengasihi dan menghargai setiap yang Tuhan beri

Pandai bersyukur dan berterimakasih

Pandai menguruskan amanah dan tanggung seorang hamba pada Dia, Tuhan kita.

No comments: