Saturday, March 29, 2008

Catatan Perjalanan Ke Singapura - Part 1

Singapura 1 - Sebelum Musafir
















Singapura 2 - Hotel Far East

















Singapura 3 - Muhammadiyah welfare Home
















Assalamualaikum wbt….

Destinasi Perjalanan Dakwah : Singapura
Tarikh : 21-23 Mac 2008 – Jumaat-Ahad
Catatan Perjalanan Dakwah : 1. Dr Harlina Halizah Siraj, 2. Ukht Rosmawati Zainal
3. Ukht Mas Ahmah Jonid, 4. Akhi Khalil , 5. Ibrahim Khalil (Along), 6. Mawaddah Khalil (Adik)

1. Bermulanya Disini
Semuanya bermula apabila KW yang kita kasihi, Dr Harlina mendapat jemputan ke Singapura. Beliau telah diundang oleh Persatuan Muhammadiyah Singapura untuk memberikan ceramah. Tajuk yang diberikan kepada beliau ialah “Kepentingan Keluarga dan Masyarakat Menangani Penyakit Barah” , di Masjid Sultan, Singapura.

Kesempatan yang ada ini telah digunakan oleh Kak Har dengan melibatkan Kak Ros (Pengarah RS), Kak Mas Ahmad (JKPW-Dana) dan SUK untuk turut serta. Tujuannya ialah untuk mengeratkan silaturahim antara WJIM dengan Persatuan Muhammadiyah khususnya jawatankuasa Wanitanya. Seterusnya membina networking dengan NGO islam yang lain.

2. Perjalanan Yang Meriah Dan Ceria
Perjalanan yang dimulakan lebih kurang jam 9.30 malam dan tiba dihotel, Singapura lebih kurang jam 4.00 pagi itu memang meriah dan ceria. Jzkk kepada keluarga akhi Khalil, Kak Mas Ahmah serta Along (Ibrahim) dan Adik (Mawaddah) yang menyediakan kemudahan pengangkutan untuk kami bermusafir ke Singapura selama 3 hari. Memang kami amat menghargai kesabaran akhi Khalil yang memandu pergi dan balik dan memastikan kami selamat pergi dan kembali.

Walaupun perjalanan panjang dan mata masing-masing mulai mengantuk. Namun macam-macam cerita dan gurau senda sesama kami menjadikan perjalanan ini menyeronokkan. AlhamdulilLah

3. Alamak Good Friday La Kat Singapura
Padanlah jammed giler! Rupanya rakyat Singapura yang balik atau datang ke Singapore sama naik dengan kami, nak masuk semula ke Singapore . Apalagi sesak dan kena berbaris panjang. Barulah perasan, rupanya hari jumaat tu ialah hari cuti untuk rakyat Singapura

4. Disambut oleh Sis Zaleha dan Sis Fadlun
Sampai ke Singapura lebih kurang jam 3.30 pagi dengan disambut oleh kedua-dua akhawat ini. Kami terus dibawa ke Far East Hotel. Kurang 30 minit kepukul 5.00 pagi barulah masing-masing dapat melelapkan mata.

...................bersambung, insyaAllah.

Jzkk,
Roha Hassan

No comments: