Wednesday, March 12, 2008

Mesej Untuk Yang Berhormat - PRU dan Alam










Perang Poster dan Bendera - Kena Tunggu 5 tahun Lagi!











Agaknya Berapa Tahun Bahan-bahan Ni Akan Musnah?













PRU12 - Satu PRU Yang Penuh Pengajaran


Salam...

1. Awat banyaknya bendera

"Waaaaaaaaaaa..banyaknya bendera? Ni merdeka ke anjang? Tanya anak sedara saya Danial.

"Awat depa gantung surat khabaq" ulas Danial yang baru berusia 4 tahun. Surat khabaq yang beliau maksudkan ialah poster calon-calon yang digantung. "awat ada macam-macam bendera, merah, putih, hijau macam-macam" dia yang memang banyak mulut bertanya macam-macam soalan pada saya dan adik.

Itu reaksi pertama seorang anak kecil ketika melihat perang bendera dan poster bermula. Saya dan adik melayan setiap pertanyaan sambil ketawa. Kami sempat bertanya pada anak kecil itu, "Cuba tunjuk bendera mana yang cantik". "Tu...yang cantik sangat" anak kecil yang petah itu menjawab. Bendera dari parti manakah yang dikatakan cantik itu? Jawapannya : Biarlah rahsia...:-)

2. Pilihanraya Dan Alam

Semasa mencuci mata merenung buloh-buloh yang digunakan sebagai medium menggantung bendera dan merentang poster. Saya terfikir berapa ribukah bamboo / buloh yang dipotong. Melihat segala bahan yang digunakan semasa kempen sebelum pilihanraya mengingatkan saya kepada sekeping kad yang dikirim oleh seorang teman. Peringatan tentang calon PRU dan sensitiviti mereka terhadap alam. Didalam kad itu, saya diajak berfikit tentang berapa banyak kertas, plastik, tali dan pelbagai bahan digunakan untuk PRU ini.

Pernahkah kita terfikir perasaan "alam" terhadap PR ini. Kita barangkali sangat gembira dengan keputusan PR kali ini yang sangat istimewa berbanding keputusan sebelum ini. Namun alangkah molek jika hak alam juga ditunaikan. Re-cycle lah apa yang patut dan bersihkan "bahan-bahan" yang akan mencemar alam. Masih banyak yang belum dibersihkan hingga hari ini. Barangkali masing-masing masih keletihan...:-)

3. Semoga YB Baru Yang Terpilih Mesra Alam

Semoga semua YB yang dipilih oleh rakyat dalam PRU 12 ini lebih mesra alam. Selagi lagi tahniah. Semoga pertolongan dari insan, makhluk lain, alam dan Allah sentiasa bersama kalian.

jzkk
Roha Hassan

No comments: