Sunday, January 11, 2009

Catatan Perjalanan Dakwah (8) - Terimakasih Sahabat!

Assalamualaikum wbt...

Meneruskan perkongsian catatan perjalanan dakwah ini walaupun ia tidak dapat dihabiskan dengan segera. Aku ingin meneruskan perkongsian ini, kerana perkongsian seterusnya ini amat penting dan bermakna. Ia sebagai tanda penghargaan dan terimakasih kepada sahabat-sahabat seperjuangan yang sangat penting. Setiap satunya memainkan peranan masing-masing! Terimakasih sabahat! Apa jua sumbangan kalian dalam apa jua bentuk samada kata-kata, material atau bantuan lain hatta sekuntum senyuman adalah sesuatu yang amat penting untukku!
22. Terimakasih sahabat...

Antara pesanan Luqmanul Hakim kepada anakndanya berkaitan dengan teman ialah,
”Puteraku, janganlah kamu meninggalkan temanmu yang pertama. Sekiranya itu kamu lakukan maka temanmu yang kedua tidak tenang berteman denganmu. Puteraku, carilah seribu teman, kerana seribu teman itu terasa sedikit. Janganlah kamu mencari seorang musuh sahaja, kerana seorang musuh itu sudah terasa banyak.”

Manakala Abu Sulaiman Ad-Darani pula berpesan : Jangan sekali-kali engkau bersahabat melainkan dengan salah seorang dari dua orang berikut:

(1) Orang yang engkau merasa senang dengannya dalam menguruskan hal ehwal dunia
(2) Orang yang engkau dapat menambah faedah dan manfaat dalam hal ehwal keakhiratanmu
Disertakan beberapa foto sahabat dan anak-anak sahabat yang sempat kami temui di Houston.








Untuk jutaan kali, izinkan aku mengucapkan Terimakasih sahabat! Sesungguhnya pertemuan kita membawa seribu rahmat! Tidak kira samada kita baru pertama kali bersua atau bertahun tidak berjumpa atau sering bersama-sama. Kalian sudah masuk dalam senarai teman dan sahabat dalam diari kehidupanku!
Roha Hassan

No comments: