Monday, January 12, 2009

Sungguh Kematian Satu Peringatan


Assalamualaikum wbt...

Sahabat dan teman-teman yang dikasihi,

Maaf andai penulisan ini kelak nanti bisa menyinggung perasaanmu. Bahkan aku tidak pernah berniat menukilkan sesuatu yang melukakan perasaan sesiapa.

Nawaitu tulisan ini tidak lain dan bukan khusus untuk diriku sendiri dan orang-orang yang dikasihi lagi disayangi.

Akhir-akhir ini aku sering dikunjungi berita sedih kematian orang-orang yang dihormati serta insan-insan yang dikasihi. Walaupun bukan saudara terdekat, namun mereka sahabat seperjuangan yang dekat dengan hatiku. Kematian mereka tidak pernah ku sangka. Pemergian mereka tidak pernah ku jangka. Ia buat aku berfikir dan merenung diri berkali-kali.

Sungguh kematian adalah satu peringatan! Peringatan buat diriku sendiri sesesungguhnya! Tidak mungkin aku mampu lari darinya. Hutan mana, langit mana, bumi mana, insan mana, makhluk mana yang boleh lari dari maut!

Tidak mungkin aku dapat bersembunyi darinya. Tidak mungkin aku tahu bila saat dan ketika ajalku akan tiba. Mustahil untuk aku mengetahui tempat dan cara kematianku. Tidak dapat aku bayangkan betapa sakitnya kelak bila malaikat maut mencabut nyawaku. Ketika itu, hanya Allah yang tahu untung nasib ku.

Firman Allah swt dalam surah al-Jumu’ah ayat 8 bermaksud, ”Katakan bahawasanya maut yang kamu sekalian ingin lari darinya itu pasti akan menemui kamu, kemudian kamu sekalian akan dikembalikan kepada Zat yang Maha Mengetahui segala yang ghaib serta yang nyata, kelak Dia akan memberitahu kamu segala yang apa telah kamu lakukan.”


Oh Tuhanku...matikan aku dalam iman.
Oh Tuhanku...matikan aku bersama teman bernama amal
Oh Tuhanku...kurniakan aku syahid kerana aku kepingin bersenang lenang di syurgaMu
Oh Tuhanku...matikan aku ketika aku dalam ketaatan yang tiada tolok bandingan terhadapMu
Oh Tuhanku...matikan aku ketika cintaku pada akhirat melebihi segalanya
Oh Tuhanku...matikan aku ketika aku lebur dalam kerinduan padaMu

Tuhanku, aku tahu...aku penuh dosa dan noda.
Tuhanku, aku sedar..imanku masih sedikit dan tipis.
Tuhanku, aku maklum...amalku amat kurang

Hanya rahmatMu yang aku harapkan
Mohon dengan penuh rendah diri
Mohon dengan penuh pengharapan


Matikanlah aku dalam iman
Matikanlah aku dalam kerahmatan Mu
Matikanlah aku dalam ketaatan pada Mu

Masukkanlah aku kelak ke dalam syurga Mu
Izinkan aku kelak menatap wajah Mu

Amin...


Roha Hassan
120109

No comments: