Saturday, January 24, 2009

Sekeping Kad Pengikat Hati

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Dalam kehidupan ini, banyak sekali cara untuk kita mengucapkan sesuatu. Tidak kurang pula medium yang ada untuk dimanfaatkan apabila ingin menyampaikan sesuatu.

Namun, dalam sejuta kata-kata atau ribuan ucapan yang kita lafazkan. Kenapa begitu sukar untuk kita mengungkapkan beberapa kata-kata antaranya :


1. Maafkan saya atau maafkan aku

Bila melakukan kesilapan kenapa ramai diantara kita begitu sukar untuk malafazkan kata-kata memohon maaf. Begitu payah mengaku kesalahan sendiri. Walaupun kenal puluhan tahun, masih berat untuk mengungkapkan kata-kata maaf terhadap seseorang yang kita kasihi dan sayangi. Terkadang ungkapan sependek ini, bila gagal untuk dilafazkan. Kita akan kehilangan seorang atau beberapa orang kawan. Padahal seorang kawan amat penting untuk setiap kita. Bukan sekadar kawan, sahabat atau saudara mara. Sukarnya mengucapkan kata-kata maaf boleh menyebabkan kita kehilangan insan yang kita sayangi. Sebab itu ia penting! Apa kata kita berikan sekeping kad kepada mereka yang kita sakiti andai melafazkan maaf itu teramat sukar. Lafazkan di atas sekeping kad. Kad yang murah tapi mengandungi kalimat-kalimat yang indah adakalanya dapat menyejukkan sekeping hati yang kepanasan atau mengubat sekeping hati yang dilukakn. Cubalah! Bukan sesuatu yang mahal dan sukar!

2. Janganlah lupakan hari penting itu

Untuk sesetengah orang, hari lahir adalah hari yang penting untuk diingati. Walaupun ada sesetengah insan tidak suka menyambut hari lahir. Namun kedua-dua pandangan ini bukanlah sesuatu yang tidak baik atau salah. Bagi saya pula, harilahir adalah hari yang penting kerana ia adalah satu tazkeerah bahawa Allah telah mengurniakan satu tahun untuk kita hidup dan mengurniakan satu hari lagi untuk bernafas dan hidup! Harilahir juga satu peringatan bahawa umur kita telah berkurang selama setahun. Maka Kad Harilahir adalah antara cara terbaik untuk kita mengingatkan seseorang yang kita kasihi disamping mengeratkan ukhuwwah dan kasih sayang sesama kita. Ikatkan hatinya dengan ukhuwwah dan suburkan jiwanya dengan kesyukuran dan berilah peringatan padanya kehidupan dan kematian



3. Lepaskanlah ia pergi dengan doa dan kata-kata yang indah
Adakalanya seseorang yang kita kasihi perlu meninggalkan kita demi cita-cita dan kehidupan yang lebih baik. Kita terpaksa berpisah dengannya. Seorang anak, teman, saudara, jiran, insan tersayang akan pergi meninggalkan kita. Namun jauh dimata, tetap dekat dihati. Nyatakan ia diatas sekepin kad. Tuliskan kata-kata semangat, doa, harapan, pesanan, puisi, pantun...agar dia tahu, dia tetap dihati kita. Mudah-mudahan apabila dia berada jauh dari kita nanti, kad ini akan mengingatkan dia pada kita yang sentiasa berada dalam hatinya.

4. Kenapa lokek untuk menyatakan kita menghargai
Satu lagi perkataan yang juga sukar untuk kita berikan pada orang lain ialah ucapan terima kasih. Kenapa lokek untuk ucapkan ucapan yang tidak perlu dibayar apa-apa. Cuma ucapan bila ada insan yang memudahkan kita. Ucapkan kepada ibu dan ayah yang banyak berjasa pada kita. Ucapkan kepada adik beradik yang kita kasihi. Ucapkan pada suami atau isteri masing-masing. Ucapkan pada bos dan rakan di pejabat. Ucapkan pada kawan dan sahabat. Ucapkan pada yang dikenali atau tidak dikenali bila kita ditolong oleh mereka. Pertolongan paling kecil atau paling besar perlu dihargai. Bukan sahaja pertolongan atau pemberian, senyuman dan kegembiraan yang mereka perlukan juga perlu dihargai. Walaupun mereka tidak mengharapkannya, tuliskan di atas sekeping kad ucapan terimakasih sebagai tanda kenang budi atau penghargaan. Kita faham kalimah "terima kasih" bukanlah segala-galanya. Namun, ikatlah sekeping hati dengan kalimah itu supaya mereka tahu, kita amat menghargai apa yang mereka lakukan dan berikan kepada kita.

Sekeping kad bukanlah segala-galanya, namun segala macam bentuk luahan boleh diluahkan di atas sekeping atau beberapa keping kad yang cantik tapi murah. InsyaAllah pasti ada hati yang akan tersentuh.
Saya yakin, sekeping kad boleh mengikat hati ramai orang! Jadilah tulislah kata-kata atau peringatan yang indah.

~Roha Hassan~
240109

No comments: