Sunday, March 22, 2009

Aku Ini Insan Berdosa, Sebab Itu Aku Tidak Mahu Menambahkannya - Part 1

Assalamualaikum wbr.....

Sejenak aku memandang ke arah beberapa pemuda yang sedang mencuci kereta ku yang berdebu. Terbayang kepada diri sendiri. Teringat apa yang ada dalam diri, iaitu seketul daging yang dinamakan hati. Kalau hati boleh kita umpamakan seperti kereta yang digunakan hari-hari, jika tidak dicuci lama kelamaan, ia akan menjadi kotor.

Kita bawa hati kita berjalan dan berlari dilorong-lorong kehidupan. Macam-macam bentuk kesenangan dan kesukaran yang kita tempuhi. Pelbagi debu dari sifat-sifat mazmumah dan pekerti yang jelik menyapa atau singgah di hati kita. Debu-debu itu bisa menjadi noda dan dosa. Kalau dibiarkan akan menggelapkan hati, kelak hilanglah cahaya.



Seketika kemudian beberapa pemandu lain tiba menghantar kereta masing-masing untuk dibersihkan. Beberapa minit kemudian pula, seorang wanita yang aku agak sebaya ibuku, duduk di kerusi berhadapan dengan ku. Serta merta aku lemparkan senyuman ukhuwwah juga tanda hormat. Dia menjuihkan bibirnya membalas senyuman ku. Tanpa ku tahu kenapa. Tapi aku terus tersenyum, dan dia membalasnya dengan memalingkan wajahnya. Timbul dalam hatiku rasa menyampah! Sudah tua, tapi buruk akhlak. Terasa ingin mengutuk wanita yang pelik itu.


Astaghfirullah hal azim...hatiku beristighfar. Ish apa ni. Lalu hatiku berbisik, "Aku ini insan berdosa, buat apa aku tambahkan lagi dosa-dosa yang sedia ada". Terasa sejuk dan damai hatiku sebaik-baik sahaja mengenang betapa aku bukan maksum, tapi aku tidak mahu terus berdosa. Kalau aku biarkan hati berbisik yang tidak baik tentang wanita di depan mataku ini, aku hanya akan memalitkan dosa tambahan ke dahiku.

Lalu aku biarkan wanita itu dalam dunianya, manakala aku mengeluarkan diariku untuk mencatitkan beberapa perkara penting. Aku menyelak helaian bulan Mac diariku. Lalu aku tuliskan beberapa pengajaran hidup yang aku perolehi hari ini.







Dalam kekusyukan menulis, kunci kereta ku diserahkan sebagai tanda kereta ku sudah siap dicuci. Ku sambut kunci dan menyimpannya didalam poket. Aku berniat untuk pulang. Sebaik sahaja bangun dari kerusi, ku hulurkan tangan kepada wanita yang mengabaikan senyuman ku tadi. Serta merta tangan ku di sambut dan sekuntum senyuman dilemparkan padaku. Manis sangat!

Ketika melangkah ke dalam kereta, aku menarik nafas sejenak. Harumnya kereta yang baru lepas dicuci. Selesa sekali memandunya. Dalam fikiran ku, tentu hati yang dicuci bersih pun akan harum dan selesa bila "digunakan".

Tapi yang pasti, Aku ini orang berdosa, jadi tidak perlu menambahkan dosa-dosa itu walaupun dengan dosa-dosa kecil secara nyata atau sengaja. Kalau tak, memang susah mencucinya nanti.


Dari sekeping hati,
Roha Hassan

No comments: