Sunday, March 15, 2009

Di mana RasululLah Di Hati Kita (2) - Teater Sirah Junjungan

Salam


Sejenak dalam kesibukan di pejabat, aku menerima panggilan telefon dari seorang teman. Erma Fatima namanya. ”Kak Roha, saya ingin menjemput Kak Roha untuk menyaksikan Sirah Junjungan jam 8.30 malam esok di Istana Budaya.” Begitulah suara Erma yang tenang itu menyatakan hasratnya. ”InsyaAllah” jawab ku.
Dalam masa sesingkat itu dua-tiga sahabat ku ajak. Masing-masing sudah ada rencana lain. Namun akhirnya ditakdirkan tiga orang teman, Kak Awin, anaknda Sakinah dan Ina sudi menemani.
Bila waktu yang diperkatakan tiba, kamipun dipersilakan duduk bersama beberapa jemputan yang lain dikalangan artis, wakil media dan beberapa jemputan yang lain.

Mengkagumkan dari sudut ketepatan waktu. Tepat jam 8.30 malam, majlis pun bermula. Majlis dimulakan dengan zikir dan selawat ke atas junjungan besar SAW. Dan teater pun dipersembahkan. Sebagai pendakwah, aku merenung setiap babak yang dipersembahkan dengan perasan yang bercampur-campur.
Erma adalah seorang artis, pengarah @ karyawan seni yang berazam menjadikan Sirah Junjungan sebagai tanda kasihnya seorang artis kepada RasululLah SAW. Dapat kulihat kegigihannya itu melalui setiap watak yang mempersembahkan teater Sirah junjungan. Dari pentas, pakaian pelakon, babak yang dilakonkan, hinggalah nasyid-nasyid yang didendangkan serta set pementasan dengan berhala, pohon-pohon kurma dan khemah-khemah yang disediakan. Teknik lampu, muzik dan tarian disusun sempurna.


Sayang sekali fotonya tidak dapat dikongsikan kerana dilarang mengambil gambar semasa persembahan.

Kasihan Erma, skripnya diluluskan oleh pihak JAKIM. Tapi siapa yang akan memberitahu wanita yang tabah ini tentang watak wanita menari-nari itu boleh mengundang fitnah. Walaupun semua pelakon menutup aurat. Siapa yang akan memberitahu Erma tentang watak yang kurang islami.
Siapa yang akan menunjuk ajar Erma tentang Teater Islami yang sewajarnya. Akukah! Aku memang tiada pengalaman sebanyak Erma tentang teater, tapi aku tahu sedikit sebanyak hukum hakam dalam hiburan. Atau sahabat-sahabatku! Mungkin! Itupun kalau mereka mahu. Itupun kalau mereka memang mempunyai pengalaman mengarahkan teater islami sesempurna teknologi dalam teater Sirah Junjungan ini.

Bukan calang-calang mereka yang menjayakan Sirah junjungan. Antaranya Jamal AbdilLah, Siti Nurhaliza, Vanida Imran, Ahmad Yatim, Mazlan Tahir, Rebecca Nur Islam, Amy Search, Mawi dan ramai lagi. Malam tadi yang mendendangkan nasyid-nasyid berkenaan junjungan SAW ialah Penyanyi Jamal AbdilLah yang memang power suaranya! Aku, Kak Awin, anaknda Sakinah, Ina berkongsi pelbagai emosi. Ada watak buat kami senyum, ketawa dan menangis. Siapa yang tidak menangis mengenangkan segala pengorbanan yang RasululLah lSAW lakukan
Malam itu suasana bertambah dramatik dengan kehadiran ibu Erma serta adiknya Ummi Aida, Saerah, Siti Nurhaliza dan beberapa orang lain yang aku kurang kenal. Kehadiran ini disebabkan oleh sambutan ulangtahun Erma yang ke 41 tahun (sempat hatiku berbisik...barulah aku tahu Erma lebih senior dari aku...)

Dalam ucapan ringkas Ummi Aida, dia menyatakan kekaguman terhadap usaha kakaknya berkaitan teater ini. Kata Ummi, ”Dia banyak kali menangis kerana ini. Tapi dia tidak pernah patah hati dan semangat untuk menjadikan ia satu kenyataan. Saya kagum dengan dia yang tabah”.

Dalam ucapannya Erma memohon, ”Saya pohon para hadirin bacakanlah al-fatihah buat ayahnda saya yang meninggal ketika saya memulakan Pementasan Sirah Junjungan”...sejenak semua yang hadir membacakan al-Fatihah. Mudah-mudahan ruh ayahnda Erma dicucuri rahmat.
Kami sempat bertemu beberapa artis di luar dewan. Teman-teman yang menemaniku memeluk dan mengucapkan terimakasih kerana mengajak mereka menemaniku. Sejenak kemudian kami masing-masing pulang ke destinasi masing-masing. Mereka semuanya ceria.


Aku pulang dengan perasaan pelbagai. Pengajaran yang aku pelajari bermain-main dalam minda ku.

1.Ada insan seni seperti Erma yang katanya pada aku, masih belajar banyak hal-hal agama sedang mementaskan Sirah Junjungan yang pada hakikatnya jauh ketinggalan dari sudut sambutan dan keuntungan berbanding Teater Puteri Gunung Ledang yang kebanyakan pelakon wanitanya berkemban. Tapi dia tetap yakin dan tabah.
2. Skrip Sirah Junjungan diluluskan oleh JAKIM. Persoalannya sudahkah adakah pihak JAKIM yang menonton secara keseluruhan teater. Adakah pihak JAKIM yang benar-benar membimbing hasrat murni wanita ini.
3. Apakah peranan aku dan rakan-rakanku yang dianggap Erma sebagai sahabat seperjuangan ini. Yang menamakan diri mereka pendakwah yang tidak memilih madu’. Aku masih mencari-cari jawapan hinggalah saat aku bangun malam dan memohon petunjuk dari Allah. Apakah ucapan yang terbaik harus kuberikan pada wanita yang berkorban wang ringgitnya untuk menjayakan Teater ini yang dianggapnya sebagai bukti kecintaan beliau pada baginda RasululLah SAW. Apakah pulak teguran yang terbaik untuk aku ungkapkan setelah dia bertungkus lumus menyiapkan segala-galanya dengan penuh susah payah.
4. Bukan aku hendak menggadaikan prinsip. Hukum hakam Allah tentulah yang paling utama. Memang mudah pula untuk mengkritik, namun apakah alternatif dan bantuan yang akan kita hulurkan kelak.
Sejenak aku mengalirkan airmata ketika menghabiskan coretan ini. Betapa banyaknya amanah kita yang mesti dilaksanakan. Mampukah aku ya Allah menunaikan segala janji demi agama. Sesungguhnya masih ramai madu’ yang mesti disantuni di luar sana.
Kusertakan beberapa foto yang boleh diambil. Foto semasa pementasan tidak dibenarkan. Silakan ikhwah dan akhawat saksikan sendiri kerana pementasannya masih beterusan hingga ke 22 Mac ini. Tempatnya di Istana Budaya. Kena tepat waktu, sebelum jam 8.30 malam.
Catatan Seorang Teman,
Roha Hassan

No comments: