Sunday, March 15, 2009

Di mana RasululLah Di Hati Kita (1)

Menyambut Maulidur Rasul Bersama Masyarakat Di Klang Gate

Assalamualaikum wbt...

Ketika dijemput oleh salah seorang kakitangan saya untuk memberikan pengisian sempena sambutan maulidur Rasul, saya bersetuju kerana ingin sekali menjalinkan ukhuwwah yang lebih akrab dengan Kak Mun dan keluarganya.

Kata Kak Mun, ”Bolehkah Cik Roha memberikan pengisian kepada kami. Tak ramai, orang-orang Boyan je yang hadir. Tempatnya di Surau dekat Jalan Kijang”

Sebelum ini Kak Mun memang ada menyebut tentang keluarga boyannya memang ramai di Klang Gate. Saya sendiri tidak pernah menyebut Kak Mun sebagai orang boyan sebab bimbang Kak Mun terasa hati. Cuma bila Kak Mun sendiri menyebut dia berketurunan boyan. Barulah saya mula mengenali dan memahami serba sedikit budaya orang boyan.

Sayapun memberikan persetujuan memandangkan bukan selalu beliau meminta sesuatu seumpama itu. Kak Mun ni sebenarnya adalah pembantu di Pejabat. Dulu Kak Mun hanya melakukan kerja-kerja pembersihan dan pengemasan di Pejabat kami. Tapi hari ini, melalui beberapa latihan Kak Mun sudah tahu menggunakan komputer. Kak Mun lebih berusia dari saya sebab itu saya hormatkan dia. Bagi saya, pangkat bukan perkara utama dalam perhubungan, sebab itu permintaan Kak Mun cuba ditunaikan sebaik mungkin.

Mulanya saya fikir bila Kak Mun mengajak saya memberikan pengisian kepada rakan-rakan, kaum keluarga beliau, tentu beberapa puluh orang sahaja yang akan hadir. Namun walaubagaimanapun saya cuba sedaya upaya menyediakan bahan ceramah terbaik mungkin. Sayapun memang tinggal di Jalan Rusa. Jadi rakan-rakan di Jalan Kijang ni kiranya termasuk sebagai jiranlah juga sebenarnya.

Kata Kak Mun, ”Cik Roha pilihlah tajuk yang sesuai ye sempena Sambutan Maulidur Rasul. Ada dua orang penceramah. Seorang lelaki, seorang perempuan. Cik Roha masukkan dalam kalendar ya. Jangan lupa ya” Jelas Kak Mun penuh pengharapan.

Maka, tadi pagi jam 10.00 pagi saya pun menghadirkan diri. Wah! Ramainya yang hadir. Bukan beberapa puluh. Hampir 300 orang termasuk kanak-kanak yang menghadiri majlis sambutan maulidur Rasul itu. Ibu-ibu, bapak-bapak, belia, remaja dan anak-anak pelbagai usia menghadirkan diri. Memang meriah!

Dua canopy dibuka sebagai tambahan kepada surau dan rumah-rumah rakan dan taulan di sekitar. Makanan yang banyak dan pelbagai terhidang diatas meja. Semuanya dilakukan secara gotong royong. Makanan yang banyak pulak adalah sumbangan daripada setiap orang. Setiap orang/keluarga membawa setalam makanan. Hasilnya meja-meja yang disediakan penuh dengan pelbagai makanan termasuk buah-buahan pelbagai jenis.

Majlis diserikan dengan bacaan ayat-ayat suci al-Quran, bacaan selawat ke atas junjungan besar SAW, nasyid kanak-kanak, ceramah dan makan-makan.

Rasanya memang seronok dapat bersama dengan masyarakat bersama-sama meraikan ulangtahun keputeraan baginda SAW. Barangkali di masa depan ikhwah dan akahawat JIM pun mampu berkumpul seramai mungkin untuk saling berselawat, bermuhasabah, bernasyid dan beraktiviti sesama kita dalam usaha mengukuhkan lagi kecintaan kita kepada baginda RasululLah.

Kita sedar, cintakan RasululLah SAW bukan sekadar berkumpul, berselawat dan meraikan maulidur Rasul, malahan perlu diterjemahkan dalam bentuk amal dan perjuangan. Namun tidak salah untuk kita menjadikan ia salah satu aktiviti penting itu kita berkumpul dan bermuhasabah serta koreksi diri dari sudut kedalaman kasih dan rindu kita pada RasululLah SAW.

Adakah segalanya hanya ucapan atau penghayatan! Hanya kita dan Allah yang tahu. Sesungguhnya RasululLah SAW adalah rahmat untuk seluruh alam.

AlhamdulilLah selepas ceramah, beberapa ibu yang menjadi panitia program memohon saya memberikan pengisian kepada kaum ibu secara berkala. Mudah-mudahan kalau bukan saya yang memberikan pengisian, ada akhawat JIM Ampang Jaya yang boleh menyantuni kumpulan masyarakat yang boleh tahan juga jumlahnya. Saya juga diajak melihat anak-anak remaja dan kanak-kanak mereka berlatih berkompang dan bernasyid setiap 2 kali seminggu. InsyaAllah akan difikirkan cara memanfaatkan ukhuwwah yang mula dibina ini.

Begitulah sedikit perkongsian saya yang merasakan perjumpaan dengan ahli masyarakat yang menggelarkan diri mereka sebagai orang-orang boyan, jawa, aceh dan lain-lain dari Indonesia ini sebagai pertemuan yang sungguh istimewa.

Dikongsikan beberapa foto program.

Jzkk
Roha Hassan

No comments: