Tuesday, March 24, 2009

Membelai Kuntuman Kasih Di Taman Ukhuwwah

Assalamualaikum...


Sejenak memandang ke arah kuntuman mawar di halaman jiran, teringat aku kuntuman-kuntuman kasih di halaman ukhuwwah.

Menjaga kuntuman mawar di halaman mestilah dengan siraman air yang menyegarkan, dibaja untuk kesuburan dan didedahkan dalam sinaran mentari untuk ia terus hidup. Karbon dioksida yang dikeluarkan oleh manusia menjadi bahan utama disamping klorofil dalam helaian daun-daunan. Semua ini demi memastikan kuntuman di Taman terus hidup segar dan mekar.

Namun kuntuman pasti kecundang jika ia disirami dengan racun. Atau dibiarkan tanpa rawatan, terdampar tanpa belaian. Mati kekeringan membawa untung nasib sendiri.

Begitu jua ukhuwwah sesama kita. Memang mudah menyemai ukhuwwah, tidak semudah menjaganya. Ukhuwwah adalah ikatan tanpa tali. Ada tapi kadang-kadang tak nampak. Nampak tapi kadang-kadang tidak ada. Sebabnya yang diikat adalah hati.

Hati yang tulus dalam persahabatan, akan terserlah dalam perbuatan. Sebaliknya ukhuwwah yang dibina atas jambatan kepura-puraan. Satu hari ia akan runtuh jua akhirnya.

Beberapa hari yang lalu ada bertanya khabar dari seorang teman yang baru sahaja diuji oleh Allah dengan tekanan yang pelbagai. Semuanya angkara "mulut". Lalu mari kita renungkan beberapa punca yang membawa kepada gersangnya kuntuman kasih di Taman ukhuwwah.

1. Gossip liar - Kita tahu, ia besar dosanya. Tapi kita masih gemar bercerita tentang keburukan sahabat-sahabat kita. Kita pun tahu, kita semua berdosa. Kita sendiripun tidak terlebih baik daripada sahabat yang kita gossipkan itu. Berita benar atau tidak, kita borong semuanya. Bercerita dan bercerita hal orang lain. Padahal hal kita sendiri masih banyak yang belum dibereskan. Teringat bicara sahabatku yang bersedih itu, "Mereka mengata saya macam-macam...padahal semua itu tidak benar. Saya tak faham, mereka semua mengaku sahabat saya. Sama perjuangan, sama wadah, tapi reka cerita yang bukan-bukan tentang saya. Pedihnya hati ini hanya Tuhan yang tahu".
2. Bersangka Buruk - Aduh, yang ini sudah jutaan kali diingatkan. Terlerai kelak kuntuman kasih di Taman Ukhuwwah kalau asyik buruk sangka dengan sahabat sendiri. Bertanyalah jika tidak pasti. Lebih baik dan kurang risikonya berbanding bersangka-sangka yang bukan-bukan. Kebanyakan krisis dalam dunia ini bermula daripada sangkaan yang salah atau tidak tepat.

3. Mudahkan Jangan Susahkan - Kalau seorang sahabat enggan berkongsi semua perkara dengan kita, mudahkan. Hormati pendiriannya. Jangan sesekali buat teman kita merasa terkongkong seolah-olah kita ini tuan, mereka itu hamba. Dalam ukhuwwah yang tulus, usia, pengalaman, pangkat, pelajaran bukan ukuran membandingkan keutamaan. Mudahkan sepertimana akhlak RasululLah SAW bersama sahabat. Semua ada tempatnya, tidak pulak mengambil kesempatan membabi buta.

4. Jangan bilang Cinta, Kalau Hanya Dibibir Semata - Jangan mudah menabur cinta dan kasih sayang kepada sahabat dan rakan seperjuangan kalau Cinta kita hanya ucapan di bibir semata. Susah dia kita tidak peduli, senang dia kita dengki. Miskin dia kita keji, kaya dia kita iri. Belum lagi bab berat sama dipikul, ringan sama dijinjing. Nak berbagi-bagi atau berkongsi-kongsi, jauh panggang dari api. Ertinya kita masih belum ada cinta pada diri kita atau mereka. Jadi, usah ditaburkan ke sana sini. Ia hanya akan jadi harapan yang membakar bab api.

5. Tiada Hinaan Yang Tidak Akan Kembali Pada Yang Menghina - Kata-kata, perbuatan, tulisan atau apa sahaja bentuk hinaan terhadap seorang atau para sahabat yang bersama di atas jalan perjuangan yang sama dengan kita umpama racun yang pasti membunuh. Terutamanya pada mereka yang tidak hina di sisi Tuhannya. Racun itu bukan sahaja akan membunuh kuntuman kasih di taman ukhuwwah, malahan ia akan kembali kepada tuannya bila detik dan saatnya tiba. Kerna sesungguhnya, tiada hinaan yang tidak akan kembali kepada tuanya.



Semoga coretan ini mengingatkan kita tentang kuntuman kasih di taman ukhuwwah yang sudah lama kita tanam. Sudah bertambah kukuhkah akar-akarnya. Sudah bertambah utuhkah ranting-rantingnya. Sudah semakin hijau dan merimbunkah daunannya. Sudah kembang mengharumkah kuntumannya
Atau mungkinkah ia semakin lemah, kurus, layu...sudah lama tidak diziarahi. Dibelai, dibajai dan disuburkan kembali. Atau sudah musnah akibat racun-racun yang kita siramkan secara sengaja atau tidak.
Buat sahabat ku itu, sabarlah...mudah-mudahan ujian Allah itu demi mengangkat martabat mu jadi lebih tinggi dan mulia dari mereka yang menghinamu.
~ Roha Hassan~

No comments: