Wednesday, April 15, 2009

Anda Bijak Jauhi Zina - Atas Nama Kasih Sesama Insan

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah Team RS Pusat dan Cawangannya di Selangor, Kelantan, Pulau Pinang dan Johor dengan kerjasama pelbagai pihak khususnya Wanita JIM negeri, telah berjaya menganjurkan ABJZ di beberapa tempat sejak ia mula dilancarkan. Sebagai perkongsian, dikongsi beberapa perkara berkaitan ABJZ



Sekilas ABJZ

ABJZ adalah singkatan bagi perkataan Anda Bijak Jauhi Zina. Kempen ABJZ telah dilancarkan semasa Malam Amal Raudhatus Sakinah pada 14 Julai 2007. Dua objektif Utama ABJZ ialah :

1. Mewujudkan kesedaran di kalangan masyarakat tentang bahaya zina khususnya di kalangan remaja.

2. Memupuk sikap prihatin ibu bapa terhadap anak-anak dalam menangani permasalahan gejala sosial.

Bermula daripada tarikh ia dilancarkan, team ABJZ yang diketuai oleh Puan Rosmawati Zainal (yang juga dikenali sebagai Ummi Rose) terus melakukan pelbagai usaha, tanpa kenal lelah dan putus asa. Walaupun diperingkat awal, terdapat beberapa pihak yang tidak selesa dengan kempen ini. Namun Ummi Rose dan rakan-rakan di Raudhatus Sakinah (RS) meneruskan juga niat yang suci murni ini demi kasih sayang sesama insan. Begitu juga salah satu terjemahan terhadap ikrar sebagai khalifah Allah di muka bumi ini dalam melaksanakan tugasan amar makruf nahi mungkar.

Demi memartabatkan maruah remaja, belia dan wanita, RS terus-terusan melakukan usaha-usaha pendidikan dan pencegahan kepada remaja, belia dan wanita.

Pengalaman menguruskan 4 cawangan RS telah memberikan pelbagai pengajaran dan iktibar yang perlu disampaikan kepada golongan masyarakat, agar kebejatan sosial yang menjurus kepada pergaulan bebas, seks bebas atau zina, pengguguran dan pembuangan bayi serta kelahiran dapat dihentikan.

Insya-Allah dengan berpandukan misi dan visinya, Raudhatus Sakinah yang dinaungi oleh KW, Dr Harlina Halizah Siraj serta Wanita JIM Pusat ini, terus memacu usaha-usaha amar makruf nahi mungkar melalui kempen kesedaran, bimbingan, perlindungan dan pembinaan jati diri remaja, keluarga dan masyarakat.



Visi RS

Menjadi satu institusi pilihan bagi pembangunan insan yang membawa imej sejahtera untuk masyarakat majmuk.

Misi RS

1. Merealisasikan tanggungjawab mencegah mungkar ke arah membanteras gejala sosial melalui kesedaran, bimbingan perlindungan dan pembinaan jati diri remaja, keluarga dan masyarakat
2. Mendukung budaya kerja yang penyayang, efektif, proaktif dan efisien
Usaha sama Yang Berterusan

Di RS, kami mengamalkan budaya kerja usaha sama dan perkongsian dengan pelbagai pihak, antaranya Kementerian Kesihatan, Kementerian Pelajaran melalui sekolah-sekolah, Pelbagai IPT dan Institusi, Pelbagai NGO, Syarikat Korporat dan Swasta, Wanita JIM Negeri dan daerah, Kelab Remaja JIM, KARISMA, PETRONITA dan pelbagai institusi lain.

Tahniah Untuk Kalian

Sekalung ucapan tahniah untuk semua pihak penganjur ABJZ sejak ia mula dilancarkan. Untuk perkongsian kali ini ucapan tahniah dan terima kasih khusus diberikan kepada KW JIM Negeri Sembilan, Kak Min dan team yang menguruskan ABJZ di Negeri Sembilan. Kak Norbaya, SU Wanita Terengganu dan Fahzan KRJ Terengganu serta team mereka yang menguruskan ABJZ di Terengganu serta, KW Pahang, Kak Aisyah serta teamnya yang terdiri daripada WJIM Pahang dan KARISMA . Tidak lupa kepada pihak SMK Taman Bunga Raya, Bukit Beruntung, Selangor.
Dikongsikan beberapa foto dan catatan berkaitan dengan program ABJZ di Selangor, Negeri Sembilan, Terengganu dan Pahang.

1. 08 April 2009
Tempat : Sek Men Taman Bunga Raya Bukit Beruntung, Selangor
2. 08 April 2009
Tempat : SMK Pendeta Zaa'ba, Paroi Negeri Sembilan

SMK Pendeta Zaa'ba, Paroi, Negeri Sembilan

Khususnya putera puteri mendengar nasihat ABJZ

3. 10 April 2009
Tempat : SMK Rantau Petronas, Kertih, Terengganu


Ummi Rose Bersama Regina yang hadir sepanjang program termasuk ketika dalam masjid - siap berselendang tanda hormat


Senyuman Puan Norbaya, koordinator Program ABJZ Terengganu

Trainers ABJZ bersama Penganjur


Fahzan dengan dua puloh fasilitatornya membantu menyantuni para peserta


Aktiviti Dalam Kumpulan - ABJZ SMK Rantau Petronas, Terengganu

4. 11 April 2009
Tempat : Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah, Pahang

Dua daripada empat wakil IKIM (Fairus dan Maslina) yang bersama dalam program begitu khusyuk mengikuti setiap penyampaian dan perkongsian

Antara peserta yang hadir di ABJZ, Pahang. Rakaman sepanjang program dilakukan untuk tujuan dokumentasi dan bahan TOT

Sesi Wawancara oleh IKIM. Program ini ialah program kedua ABJZ yang dimuatkan dalam slot Dokumentari IKIM

Wajah ceria Gen-Y penggerak ABJZ Pahang bersama Trainers ABJZ
Semoga perkongsian ini mencambahkan lagi keinginan setiap ahli masyarakat dalam melaksanakan tugasan amar maaruf nahi mungkar demi kesejahteraan manusia dan alam. Demi Allah dan RasulNya.Sesungguhnya masih terlalu ramai yang mesti disantuni oleh kita. Tidak pernah cukup masa, tenaga, material dan segala-gala. Namun ia bukan alasan untuk kita berlepas tangan dan berlapang dada dengan segala kemungkaran yang berlaku disekeliling kita. Teruskan usaha! Walaupun jalanan dakwah dan perjuangan ini penuh ujian dan cabaran!

~ Catatan seorang hamba~
Roha Hassan
Ahli Lembaga Pengarah Raudhatus Sakinah (LPIRS)

2 comments:

Pengurus RSK said...

Salam Roha, ni Kak An, pemangku pengurus RSK. We have never met, but I've heard a lot about you...and read your writings too.
Ni, nak minta izin nak link kan your blog to our blog...boleh ke?

Roha Hassan said...

Salam...

Kak An, boleh sangat. Silakan. Jzkk kerana sudi link kan blog Roha dengan blog kalian.

Salam sayang untuk team RS Kelantan.