Sunday, February 24, 2008

Dunia Tanpa Suami - Salahkah Dia?

AlhamdulilLah, Buku ”Dunia Tanpa Suami” sudah siap ditulis. Ia dijangka menemui para pembaca pada awal April 2008.

Berikut dikongsikan salah satu topik dari buku...”Dunia Tanpa Suami” tulisan Roha Hassan.

Sokongan dari kalian amat penting dan dihargai.



------------------------------------------------------------------------------------------------

Salahkah Dia

”Tuhan yang telah menciptakan aku, maka dialah yang menunjukkan hidayah kepadaku, dan Tuhanku, yang dia memberi makan dan minum kepadaku. Dan apabila aku sakit, Dialah yang menyembuhkan aku, dan yang akan mematikan aku, kemudian akan menghidupkan aku (kembali), dan yang amat kuinginkan akan mengampuni kesalahanku pada Hari Kiamat.”
–Surah asy-Syura [26] : 78-82-


Adakah aku bersalah, Dinie? Adakah aku bersalah kerana terpaksa melalui jalan ini? Adakah aku bersalah kerana ditakdirkan berada di dunia tanpa suami? Berkali-kali Zee bertanya kepadaku. Zee yang akan menyambut hari lahirnya yang ketiga puluh enam beberapa hari lagi.

Aku diam sahaja. Sikap yang jarang aku lakukan. Semua orang tahu aku jarang berdiam diri. Keramahan dan soalan-soalanku memang difahami oleh Zee dan rakan-rakanku yang lain. Namun, kali ini aku memilih untuk diam. Sejak akhir-akhir ini, matang menjadikan aku lebih banyak diam dalam hal-hal seumpama ini.

Sebenarnya, terlalu sukar bagiku menjawab pertanyaan Zee ini. Yang pasti, aku yakin kita tidak bersalah. Aku faham, kalian tidak pernah berhenti berdoa. Aku juga tahu ada antara kalian yang bukannya tidak pernah dilamar. Aku juga pasti kalian juga pernah melakukan pelbagai usaha melalui orang tengah ataupun ahli keluarga. Namun, ini adalah takdirNya.

Biar orang lain memandang serong dan menyalahkan kita. Yang penting, kita tahu kita tidak bersalah. Tidak perlu menghukum diri dan membiarkan orang lain menghukum kita bagi perkara yang bukan salah kita.

Jika apa yang kita lalui ini kerana ada kesilapan, hanya Allah sahaja yang layak menjatuhkan hukuman. Namun, pasti Tuhan tidak pernah menzalimi setiap hambaNya.

Ujian Tuhan

Perkara terbaik yang mahu aku katakan kepada Zee dan rakan-rakanku adalah Tuhan menguji setiap manusia. Ujian adalah bungkusan hadiah daripada Tuhan kerana kasihNya yang mendalam kepada hambaNya.

Umpama kita yang saling mengutus bingkisan dan bungkusan kasih apabila tiba hari lahir. Juga bingkisan dan bungkusan yang sering dihadiahkan buat individu tersayang. Seumpama itulah bungkusan-bungkusan ujian ini Tuhan kirim buat kita. Tidakkah kau rasa gembira menerimanya?

Bukalah bungkusan itu. Baca, fahami serta teliti hadiah yang berbentuk ujian ini. Di samping hadiah-hadiah yang kita nanti-nantikan dan mampu membuatkan kita ketawa gembira. Pada hari ini, mungkin kita menerima hadiah yang bukan kita harapkan. Ada juga hadiah yang kita tidak suka. Malah, banyak juga hadiah yang kita tidak perlukan. Namun, selagi ia adalah hadiah, biasanya penerima mengucapkan terima kasih.

Apatah lagi ’hadiah’ daripada Allah. Pasti ia bukan hadiah sembarangan. Setiap hadiah daripada Allah ada erti dan nilai. Kita perlu berterima kasih dan memperbanyakkan syukur, walaupun kadang kala ia bukan perkara yang kita inginkan. Setiap ’hadiah’ daripada Allah membawa kebaikan. Sudah pasti, ia kiriman tanda kasih daripada Allah buat hambaNya.

Nabi Muhammad SAW pernah berkata dalam hadis yang bermaksud, ”Apabila Allah menyintai suatu kaum, Dia akan mendatangkan cubaan kepada mereka dan sesiapa rela dengan ujian itu, dia akan memperolehi kerelaanNya, dan sesiapa membencinya maka dia akan memperolehi kebencianNya.”

Hayati pernyataan Allah dalam surah al-Jin [72] ayat 17 yang bermaksud, ”Untuk Kami beri cubaan kepada mereka padanya. Dan sesiapa yang berpaling daripada peringatan Tuhannya, akan dimasukkanNya ke dalam azab yang amat berat.”

Ujian tanda kasih Allah sebagai peringatan dan nikmat. Peringatan supaya kita tidak terus melakukan kesilapan. Ia juga peringatan supaya kita mengerti tanggungjawab dan janji kepada Allah semasa di alam roh. Di samping itu, ujian juga penuh dengan nikmat dan hikmah. Ada kala nikmat dan hikmah itu dapat diterjemahkan dengan mudah. Namun, ada kalanya amat sukar dan payah.

Mungkin bagimu bingkisan hadiah yang lebih diidamkan adalah suami dan anak-anak serta keluarga bahagia. Namun, hadiah yang kau terima sehingga saat ini adalah hidup sendiri, sepi, tidak ada tempat bergantung, tanpa suami untuk mengasihi juga anak-anak untuk berkongsi gelak dan tawa.

Zee, jangan biarkan rasa sedihmu membuatkan dirimu terlupa hidup sendiri juga nikmat daripada Tuhan. Tuhan memberikan cukup masa untuk kita melakukan ibadah dan segala amal kebaikan. Setiap saat adalah ibadah, apabila diniatkan dan diserahkan kepada Allah.

Apabila Allah berikan ’hadiah’ seorang suami dan anak-anak, aku sendiri tidak pasti sama ada aku mampu menyiapkan bingkisanku itu. Apatah lagi duduk bersantai sambil mendengar luahan hatimu, Zee. Aku juga tidak tahu sama ada aku mampu memacu perjuangan dan usaha-usaha dakwahku selaju sekarang ini. Oleh itu, bukalah minda, hati dan tanganmu. Terimalah ’hadiah’ daripada Tuhan dengan reda dan sabar. Terus berdoa. Aku yakin, suatu masa nanti doamu dimakbulkan.

Kau sendiri lihat doa sahabat-sahabat kita, M, L, Kak Min dan teman-teman lain dikabulkan Allah. Khabarnya, mereka bahagia di samping suami dan anak-anak. Namun, kerap juga mereka mengadu kepadaku, ”Sejak berkahwin, sibuklah. Masa bertambah terhad.” Dan macam-macam lagi rungutan. Aku selalu ketawa apabila mendengar keluhan mereka. Begitulah manusia, serba tidak kena.

Walau bagaimanapun Zee, penutup jawapanku bagi persoalanmu ini adalah, yakinlah Zee bahagia itu ada dalam diri sendiri. Hati yang tenang dan sejahtera adalah istana paling bahagia yang pasti dimiliki oleh semua orang apabila kita menghargainya. Oleh sebab itu, cari bahagia dari dalam hatimu. Kau pasti sentiasa tenang dan bahagia kerana ia adalah janji bagi orang-orang yang bersyukur, reda dan bersangka baik dengan Tuhan ~ Roha Hassan



No comments: