Friday, February 8, 2008

Tugas Sukarelawan Adalah Tugas Yang Mulia

Setiap manusia sejak azali lagi telah dikurniakan sifat-sifat insani seperti kehendak untuk mengambil berat, membantu meringankan kesukaran insan lain, membimbing, memberi tunjuk ajar, membelai, menyayangi dan disayangi, menghargai dan dihargai, bergotong royong dan bekerjasama dan lain-lain perasaan kebersamaan yang semulajadi.

Pepatah melayu juga ada menyebut, ”Yang ringan sama dijinjing, yang berat sama dipikul” turut menterjemahkan perasaan masyarakat kita sejak dahulu. Perasaan yang tidak sanggup melihat ahli masyarakat lain menanggung penderitaan, sedangkan sebahagian lagi bergembira dan bersenang lenang.

RasulululLah s.a.w mendidik umat baginda dengan hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim yang diterjemahkan sebagai, Dari Abi Hamzah Anas bin Malik r.a khadam RasululLah dari nabi s.a.w sabdanya : ”Tiada beriman seorang kamu sehingga ia menyintai saudaranya seperti apa yang ia cintai untuk dirinya.”

Begitulah juga perasaan yang ada dalam diri saya. Keinginan untuk memainkan peranan sebagai ahli masyarakat mendorong saya melibatkan diri dalam kerja-kerja sukarelawan dan kemanusiaan. Sejak di sekolah menengah lagi, saya memang aktif berpesatuan. Saya pernah memegang jawatan sebagai Timbalan Pengerusi Persatuan Sains Dan Matematik. Minat ini diteruskn di IPT sehingga hari ini.

Pada saya, biarlah kita menjadi insan yang sanggup menjadikan diri kita sebesar-besar manfaat ditengah-tengah masyarakat. Meletakan kepentingan ummah dan agama sebagai kepentingan utama.

No comments: