Monday, February 11, 2008

Hargailah Insan Yang Memberikan Mu Senyuman




Assalamualaikum dan salam sejahtera buat kalian yang dikasihi,


Pernahkah anda memberikan senyuman kepada seseorang atau sekumpulan insan?


Pernahkah ada insan memberikan senyuman kepadamu?



Jawablah soalan ini dengan ikhlas.


Apa yang ingin anda berikan kepada mereka yang telah memberikan mu sekuntum senyuman?

Apa pula yang ingin anda berikan kepada insan yang mampu membuatkan anda tersenyum walau dalam apa jua keadaan sekalipun?


Berkaitan dengan senyuman, Hamka pernah mengungkapkan kata-kata ini :


"Senyum itu ibadat, sebab dengan senyum anda menggembirakan hati orang lain"

Manakala Dale Carnegie pula pernah berkongsi kata-kata tentang senyuman seperti berikut :


"Senyum mengkayakan jiwa orang yang menerima tanpa memiskinkan orang yang memberi"

Kita juga dididik bagaimana senyuman juga merupakan sedekah.

Betapa bertuahnya mereka yang memberi dan menerima senyuman.

Bagi diri ini, bila sahaja berbicara tentang senyuman, pasti aku tidak akan melupakan dua insan yang sering memberikan aku senyuman, membuatkan aku ketawa dan menceriakan hari-hari hidupku. Itulah adikku Dek Na dan Anak saudara kami, Danial. Aku bukan sekadar menghargai mereka. Tetapi mereka adalah antara insan-insan yang disayangi

Sesungguhnya terlalu ramai insan yang memberikan senyuman padaku. Dan aku ingin sekali memberikan senyuman ikhlas dan penawar kepada insan-insan disekelilingku.


nurdinie_sufi
11 Februari 2008

No comments: